Pandemi etkisiyle tüketici alışkanlıkları değişti


'Pandeminin Domino Etkisi: Evrim Geçiren Tedarik Zinciri’ başlığı altında yapılan toplantıda katılımcılara seslenen Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Tayfun Küçükoğlu, inşaat malzemeleri sanayisinin tedarik zincirinde yaşanan büyük değişimi anlamaya ve olumlu değerlendirmeye çalıştığını söyledi. Dijital müşteri tabanında hızlı bir artış olduğunu belirten Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer ise şöyle konuştu: “Bugün pandeminin etkisiyle tüketici alışkanlıklarının değiştiğine ve özellikle bazı sektörlerde talep patlaması yaşandığına tanık oluyoruz.”


Türkiye İMSAD (Türkiye İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği) tarafından 37’nci kez düzenlenen Gündem Buluşmaları’ toplantısı, 5 Kasım Perşembe günü Demirdöküm ve GF Hakan Plastik’in katkılarıyla düzenlendi. Açılışını Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Tayfun Küçükoğlu, moderatörlüğünü Türkiye İMSAD Başkan Vekili Ferdi Erdoğan’ın yaptığı ‘Pandeminin Domino Etkisi: Evrim Geçiren Tedarik Zinciri’ başlıklı online ‘Gündem Buluşmaları’ toplantısı; inşaat malzemesi sanayicileri, iş dünyasından isimler ve sektör profesyonelleri tarafından ilgiyle takip edildi. Toplantının konuşmacısı Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer, pandemi ile birlikte lojistik sektöründe yaşanan değişime yönelik değerlendirmelerini katılımcılarla paylaştı.

 

Tahminlerimizden iyi bir üçüncü çeyrek yaşadık

İnşaat malzemesi üreticileri olarak üçüncü çeyrek verilerinin çok olumlu olduğunu belirten Tayfun Küçükoğlu, “Üçüncü çeyrekte, sektörümüzün üretiminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,2 oranında hızlı bir büyüme yaşandı. İhracatımız ise 5,5 milyar doları aştı. Fevkalade iyi bir dönem geçirdik. Beklentilerimizden, tahminlerimizden iyi bir üçüncü çeyrek yaşadık” dedi.

 

Yaşanan büyük değişimi değerlendirmeye çalışıyoruz

Lojistik alanında önemli değişikler yaşandığını vurgulayan Tayfun Küçükoğlu, şunları söyledi: “Bugün inşaat malzemeleri sanayimizin ‘tedarik’ ve ‘teslim’ alanında ortak bir sorunu var. Covid-19 nedeniyle, tüm sanayicilerimizle beraber tedarik ve teslimde anlamını tam çözemediğimiz şekilde bir sorunun içindeyiz. Pandeminin etkisiyle evrim geçiren tedarik zincirinin bu süreci nasıl geçirdiğine dair önemli işaretleri öğrenmeye ve yaşanan büyük değişimi değerlendirmeye çalışıyoruz.”

 

Tüketicinin sesinin bu kadar iyi duyulduğu bir zaman dilimi olmamıştır

Sektör olarak çok kapsamlı bir alanda faaliyet gösterdiklerini belirten Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer, “Türkiye’de büyüklüğü 120 milyar dolar civarında olduğu tahmin edilen bir sektörden bahsediyoruz. Lojistik sektörü dünyada da çok önemli bir sektör. Bugün pandemi etkisiyle tüketici alışkanlıklarının değiştiğine ve özellikle bazı sektörlerde talep patlaması yaşandığına tanık oluyoruz. Tüketicinin sesinin bu kadar iyi duyulduğu bir zaman dilimi olmamıştır. Herhangi bir şikayetleri varsa tepkilerini gösterebiliyorlar ve diğer tüketiciler üzerinde de oldukça etkili olabiliyorlar” dedi.

 

%10 olan online tüketici tercihi +%25 seviyelerine çıktı

Dijital müşteri tabanında hızlı bir artış olduğunu ifade eden Mustafa Dinçer, “Pandemi öncesi %10 seviyelerinde olan online tüketici tercihi, pandemi sürecinde bazı sektörlerde +%25 seviyelerine çıktı. Önümüzdeki 4-5 yılda ulaşılması beklenen seviyelere pandeminin tetiklemesiyle hızlıca ulaşıldı. İnternet kullanımının artışı ve salgın endişesi ile büyük şehirlerle birlikte kırsal bölgelerde de e-ticarete talep arttı. Tüketicilerin dijital hizmetleri daha fazla tercih etmesi ile birlikte farklı sektörlerdeki üretici ve satıcıların hizmetlerini dijital platforma taşıma ihtiyacı doğdu. Dijital alanda hızlı bir değişim yaşanırken, bir günde 17 milyon kez girilen e-ticaret siteleri oldu.”

 

Kaliteli ve hızlı satın alma deneyimi sunan firmaların satışlarında %250 artış oldu

Kurumsal satış ve satın alma tercihlerinin geleneksel modelden dijital modele döndüğünü belirten Mustafa Dinçer, “Kaliteli ve hızlı dijital satın alma deneyimi sunan firmalar, satışlarında %250 oranına varan artışlar sağladı. Online toplantı, online e-ihale modelleri, dijital raporlama araçları tüm sektörlere hız, şeffaflık ve verimlilik getirdi” dedi. Mustafa Dinçer, paylaşım ekonomisinde yaşanan değişimi şöyle özetledi: “Lojistik alt yapı ve hizmet paylaşımı, üreticiler için yeni iş perspektifleri, lojistik sektörü için ise yeni iş birliği modelleri oluşturmaya başladı. Tedarikçiler; esneklik, çeviklik, daha iyi kapasite planlaması, tek seferlik iş birlikleri, hibrit iş modelleri, operasyonel maliyet optimizasyonu ve karbon salımını düşürme imkanı bulacak.”

 

Nesnelerin interneti akıllı ve etkili bir ekosistem oluşturacak

Nesnelerin internetinin her sektörde tedarikçi ve üretici/satıcı arasındaki etkileşimi artırarak, akıllı ve etkili bir ekosistem oluşturacağını vurgulayan Mustafa Dinçer, “Firmalar müşterilerin ihtiyaçlarını hızlı bir şekilde algılayarak, ani talep artışlarına karşı farklı kanallarla tedarik zincirlerini organize edip, proaktif olarak aksiyon alabilecek ve çözüm getirebilecek. Dijitalleşmiş lojistik zinciri sayesinde ani talep artışları, sosyal medya analizleri ve çerez politikaları sayesinde saptanabilecek ve üretim planları otomatik olarak kişiden bağımsız yazılımlar üzerinden sağlanabilecek. Akıllı ekosistem sayesinde müşteri taleplerine ek olarak, firmanın hammadde ihtiyaçları da değişen talebe uygun olarak yönetilecek” diye konuştu.

 

Tedarik zincirini iyi yöneten rekabette öne çıkıyor

Gündem Buluşmaları toplantısının moderatörü Türkiye İMSAD Başkan Vekili Ferdi Erdoğan, tedarik zincirini kim daha iyi yönetiyorsa rekabette onun öne çıktığına dikkat çekerek, şunları söyledi: “Şirketler bunu yaparken, üretici geleneksel tanımıyla ‘maliyet-kalite-hız’ derken, müşterinin baktığı taraf ‘fiyat, esneklik ve hız’ oluyor. İki taraf da ‘hız’da birleşiyor, yani bu işin çevik yönetilmesi kısmında. Üretici de tedarikçi de lojistik de çevik olacak, müşterinin dediğini bir kerede yapmaya çalışacak. Bugün karayolu taşımacılığı Türkiye’nin hem kurtarıcısı hem de en büyük sorunu gibi. Karayollarında yaklaşık 1 milyar ton malzeme taşınıyor. Bunun 4’te biri, yani 250 milyon tonu inşaat malzemesi, 4’te biri de madendir. Bu madenlerin de önemli bir kısmı inşaat malzemesi üretiminde kullanılıyor. Ayrıca sanayimiz 120 milyon ton ihracat yaparken bu oran 150 milyon tonun üzerine çıktı. İnşaat malzemesi ihracatı 35 milyon tondan 55 milyon tona yükseldi. Çok daha fazla malzemeyi daha çok taşımaya başladık. Bunu yönetirken de müşteri memnuniyeti ve şirketin itibarına öncelik verdik. Rekabet artık ürünler arası değil, tedarik zincirleri arasında yaşanıyor. Nasıl ki insan için zihinsel boyut ile davranış boyutu birleşmesine insan yeteneği deniliyorsa şirketlerin de müşteri odaklılık ile operasyonel mükemmellik birleşmesine şirketlerin yeteneği diyebiliriz.”


Hibya Haber Ajansı


Son Fotoğraflar

Tüm Fotoğraflar